Schuldhulpcoaches van Vincentiusvereniging Vught bij u thuis

Publicatiedatum: 
5 jun 2019

‘Schuldhulpcoach worden dat doe je niet zomaar. Dat doe je met een reden. Namelijk het kunnen helpen en bijstaan van mensen op het gebied van financiën en administratie. Wij willen iets voor iemand anders betekenen en hem of haar een goed gevoel geven.’

Als schuldhulpcoach ondersteunen wij mensen bij het organiseren van de administratie en het inzichtelijk maken van de financiën. Wij bekijken of iemand nog recht heeft op bepaalde regelingen en/of er ergens op bezuinigd kan worden. Kortom wij scheppen orde in de chaos.

‘Veel cliënten stapelen hun post op en hebben geen inzicht meer in de stand van zaken. Een enkeling is niet in staat orde op zaken te stellen.’

Ervaring en interesse

Wij hebben allemaal een andere achtergrond. Van 34 jaar ervaring bij een bank tot hoofd personeelszaken. Van beroepsmilitair tot docent/studentendecaan. Maar wat onze achtergrond ook is, wij hebben allemaal ervaring met of interesse in financiën en/of budgettering.

Hulpvragen die wij regelmatig krijgen, zijn:

  • Kunt u een overzicht maken van mijn inkomsten, uitgaven en schulden?
  • Kunt u mij helpen met het invullen van de formulieren van bijvoorbeeld gemeentelijke regelingen?
  • Kunt u mij advies geven hoe ik mijn schuldenproblematiek kan aanpakken?
  • Ik wil een DigiD aanvragen. Kunt u mij daarbij helpen?

Strubbelingen

Wij zijn er om u te helpen. Maar soms hebben wij ook te maken met strubbelingen. Denk hierbij aan de vele regels en procedures binnen de overheid, het ontbreken van de medewerking van de persoon in kwestie om tot een resultaat te komen of voor een gesloten deur staan na herhaalde pogingen om een afspraak te maken.

Een stimulans voor iedereen

Voor de een kan het traject positief en voor een ander negatief aanvoelen. Dat is bij iedereen anders. Bijvoorbeeld bij een duidelijk financieel overzicht kan het voor iemand tegenvallen of meevallen. Een aanvraag van een andere zorgverzekering kan duurder uitvallen (met meer dekking) of goedkoper zijn (met minder dekking). Over het algemeen kunnen wij spreken van positieve ervaringen en resultaten. Als er een positief resultaat wordt bereikt, dan geeft dat een stimulans, voor ons, maar vooral voor de cliënt.

‘Diegene die ik help, krijgt weer een goed gevoel, is blij en kan gewoon weer ademen.’