Hoe bescherm ik mijzelf tegen financieel misbruik op internet?

Publicatiedatum: 
8 mei 2019
Financieel misbruik komt in verschillende vormen voor. Via internet, telefonisch of op straat met de zogeheten babbeltrucs, maar ook in huiselijke kring. Wat kunt u doen om uzelf of iemand anders in uw omgeving te beschermen tegen deze vorm van misbruik? In dit artikel geven we u enkele digitale preventietips.

Veilig internetgebruik

Veel zaken worden via internet geregeld. Hoe doet u dat op een veilige manier? Een simpele tip is dat een veilige website altijd begint met https://’. De s staat voor ‘secure’ dat veilig betekent. Daarnaast staat in de adresbalk een slotje. Is die gesloten dan is de webpagina veilig. Is deze geopend dan hebt u geen veilige website. Laat in dat geval geen persoonlijke gegevens achter.

Sla uw wachtwoorden nooit automatisch op. Mocht iemand anders toegang krijgen tot uw computer, dan kan die persoon zonder problemen overal inloggen. Sommige websites, zoals de bank of gemeente, hebben de toegang beveiligd. Bij deze instanties moet u steeds opnieuw inloggen.

Wat is Phishing?

Krijgt u ook wel eens een mail om uw inlogcodes van uw bank door te geven, omdat deze vervangen moeten worden? Dan hebt u een phishing mail ontvangen. Een phishing mail lijkt op een echte mail van bijvoorbeeld de bank. Hierin wordt naar persoonlijke gegevens gevraagd.

Een bank doet dit nooit op deze manier. Ga niet in op deze digitale verzoeken, maar bel de bank en regel het telefonisch. Ook als u gebeld wordt, zorg dan dat u zeker weet dat u de bank aan de telefoon hebt. Desnoods belt u zelf terug, zodat u zeker weet dat degene die u spreekt te vertrouwen is. Een bank vraagt NOOIT naar uw pincode. Dit is persoonlijk en mag u nooit afgeven aan een ander.

Cursus Digitale Veiligheid

Twijfelt u over de echtheid van een digitaal verzoek? Controleer het dan bij de instantie waar dit verzoek vandaan komt.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op www.socialekaart.vught.nl